KRYTERIA OCENY PRACY ARTYSTY

Inne nie ujęte wcześniej. Chesz coś napisać nie wiesz gdzie . To miejsce będzie dobre .

Kiedy oceniam pracę artysty najważniejsze jest:

Mój gust
0
No votes
Technika
0
No votes
Kompozycja pracy
0
No votes
Pomysł
0
No votes
Zasady/Kanony
0
No votes
"To coś"
1
17%
Wszystko razem wzięte
4
67%
Inne
1
17%
 
Total votes: 6

tadeusz
uczen
Posts: 17
Joined: Wed Oct 18, 2006 8:11 pm

Kryteria oceny pracy artysty

Postby tadeusz » Mon Sep 11, 2006 3:07 pm

obiektywne kryteria oceny pracy artysty" W moim przekonaniu nie istnieje coś takiego jak obiektywna ocena prac. Zawsze będzie ona subiektywna, często bardzo powierzchowna, nierzadko wynikająca z zawiści, niechęci, ignorancji. W latach szkolnych podobał mi się Picasso, Salwadore Dali, mniej van Gogh, chyba głównie dla tego, że brak było jakichkolwiek albumów. Ale ich prace w porównaniu do rycin i rysunków, jakie znajdowałem w powieściach Juliusza Verne, Aleksandra Dumasa, Sienkiewicza, nawet w bajkach Kraszewskiego, oceniałem jako gorsze.
Dziś widzę w nich jedynie miernoty bez talentu, bez chęci do rzetelnej pracy. Malarstwo jest sztuką i rzemiosłem zarazem. Stołem może być nieheblowana deska ułożona na dwóch klocach drewna, ale stół może być także wykonany tak jak ten który stoi w madryckiej pinakotece. Z blatem wyłożonym drobnymi szlifowanymi na płask kolorowymi kamykami układającymi się w barwny krajobraz, na nogach i podbudowie w wymyślne kształty i liczne rzeźby.
Obraz można wykonać przejechawszy po nim grubym pędzlem z góry na dół lub po przekątnej, wystawić w galerii i kazać podziwiać, ale zwykły widz nie przyjdzie i nie zachwyci się nim, a jeśli przyprowadzi się go z wycieczką, to będzie się nudził i ukradkiem ziewał.
Aby dobrze i trafnie ocenić obraz musimy się opatrzyć z najlepszymi dziełami jakie stworzyła ręka ludzka. Mamy internet i dostęp do Web Gallery, możemy też w google wpisać słowo malarstwo, lub paintings, lub arts, lub fine arts. Te ostatnie słowa pisane są w języku angielskim. Poszukać pod tymi adresami takich malarzy jak Rubens, Rembrand, vermer, Carrawagio, Boticzelli, Michael Angelo, Baciarelli, Andreotti, Matejko, Siemiradzki, Józef Brandt, Wierusz Kowalski, Kossak Wojciech i Juliusz. Tych ostatnich oczywiście nie znajdzie się w Web Gallery ale znajdziemy je w google. A później spróbujmy wykonać kopię małego fragmentu jakiegokolwiek obrazu. Zobaczymy wówczas jaka jest różnica pomiędzy impresjonizmem, a dobrym rzemiosłem malarskim mistrzów rzemieślników pędzla. Czy może ktoś pokusi się namalować pancerz w którym król Batory pod Pskowem przyjmuje Wasila Szujskiego (obraz Matejki), lub głowę monarchy i tak aby nie tylko rysunek, ale przede wszystkim kolory były wierne. Możemy bawić się w malarstwo, w abstrakcję, nazywać i przezywać malarskie kierunki, ale nigdy nie będzie to malarstwem takim, jakie ono było w epoce Odrodzenia. Pousin czy Dawid malowali zupełnie inaczej niż Kossak swoją racławicką panoramę, ale i tamci i Kossak byli artystami i po mistrzowsku mieli opanowany swój warsztat. Konie Kossaka są z innej stajni niż konie Valesgueza, ale i jedne i drugie są pięknymi rumakami i kto by je nie oceniał, oceni wysoko. Bo i warsztat i ujęcie i temat warte są takiej oceny i wkład pracy również.
A przecież można powiedzieć, że jeśli mogli oni to możemy i my. Mamy te same farby, pędzle i ręce, nie mieliśmy jednak ani takiej samej szkoły ani takich samych nauczycieli.
I na koniec nie musimy zastanawiać się jak są oceniane nasze pracę, bo w większości będą je oceniać całkowici ignoranci.

Oli
Nowicjusz
Posts: 6
Joined: Wed Oct 18, 2006 8:11 pm

Twardy orzech...

Postby Oli » Mon Sep 11, 2006 11:59 pm

Twardy orzech...Sama zaczełam pisać o ocenie.Teraz mam kłopot z wybraniem kategorii, którą się kieruję przy ocenie.To prawda: jest ona subiektywna, dlatego wymaga przemyślenia,do czego wszystkich namawiam zanim klikną na wybrane pole. Dla mnie ważna jest kompozycja,technika no i pomysł. Bardzo ważne są też zasady,którym podlega np. portret.
Moj gust?... no cóż...kieruję się nim.Podobno juz 3-letnie dziecko ma swój maly, niedojrzały guścik. Czuje co mu się podoba a co nie.Działa intuicyjnie. Każdy człowiek wybiera to, co jest dla niego dobre i to co mu odpowiada,czasem pod wpływem chwili... Wtedy najczęściej mówi,że rzecz ma "to coś".
Te wszystkie kategorie mają wpływ na ocenę.Ja jednak wiem,że samopoczucie w danym momencie(które też ma ogromne znaczenie) jest zwodnicze, dlatego oglądam kilkakrotnie obraz,zanim go ocenię.Decyzję trzeba przemyśleć,dojrzeć do niej.To jest najważniejsze.
Pozdrawiam!


Return to “Różne różności”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest